Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2014 13:40 - Княз Михаил Оболенский за Григорий епископ Български и “о первоначальной русской летописи” - 30
Автор: talasin Категория: История   
Прочетен: 2414 Коментари: 8 Гласове:
2

Последна промяна: 18.02.2014 18:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

НѢсколько словъ о судьбахъ первоначальныхъ Русскихь ЛѢтописей и о славянскихь азбуках: ГлаголицѢ и КириллѢицѢ

( Двадесет и девето продължение)

Най-вероятно от всичко е, че образец за нашия първоначален летопис са послужили не византийските хроники, а български летопис, който при българските царе, без съмнение, не би могъл да бъде озаглавен иначе освен като ЛѢтописи на българските царе. От тук и нашият хронист, по подражание на на своя образец, е озаглавил своето повествование :  “Лѣтописецъ Русскихъ Царей”. Че са били българските летописи, може леко да се заключи по аналогия, но има и положително българско свидетелство. Така в 1202 г., в свое послание до папа Инокентий III, Калоян (imperator Bulgarorum et Blachorum) писал между другото:

  imprimus petitum ab Ecclesia Romana, matre nostra, coronam et honorem, tanquam dilectum filius, scundum quod imperatores nostri veteres habuerunt. Unus fuit Petrus, alius fuit Samuel, et alii, qui eos imperio precesserunt, sicut in librus nostri invenimus esse scriptum” (Theiner, Vetera nomum. Slav. meridion., Romae 1863, XXVI, стр.16). В 1204 г. този същият Калоян (dominus et  imperator totius Bulgariae et Blachiae) писал към този същият Инокентий:

 Inquisivi antiqurum nostrorum scripturas et libros, et beatae memoriea imperatorum nostrorum predecessorum leges, unde ipsi sumpserunt regnum Bugarorum et firmamentum imperiale, coronam super caput eorum et patriarchalem benedictionem, et diligenter prescrutantes in eorum invenimus scripturius quod beatae memoriae illi imperatores, Simeon, Petrus et Samuel… coronam imperii eorum et patriarchalem benedictionem et imperiale firmamentum et patriarchalem benedictionem (et diligenter perscrutantes) acceperunt a summa Die Romana Eclessia” (на същото място, XLIII, стр.27) (виж. Болгар. словесностъ XVIII век, В.И. Ламанскаго въ Журн. Мин. Нар. Просв. 1869 г. за Сентябръ, стр.110 )

Въобще в своя летопис Григорий е прокарал тази основна мисъл, че Русската земя е царство, и нейните владетели са царе. И появила се в този първи руски исторически труд и, както се оказва, първи писмен паметник, появил се в тогавашна Русь, тази мисъл не е останала безплодна.

Имайки примера на Петър, българският цар, Олга на свой ред се решила да търси случай да встъпи в роднинска връзка с византийските императори, и се отправила за Константинопол, та заедно с приемането на християнството, да огледа няма ли там да се намери невеста с императорска кръв за нейния син Светослав, и той встъпвайки в брак с нея, да бъде признат от византийския двор за също такъв цар както българския  цар. И пътешествието на Олга, извършено заедно с Григорий, освен от чисто-религиозните подбуди, - имало, действително и тази политическа цел, и че тя се опитвала да я осъществи, това, освен с дълготрайното стоене на Олга в СудѢ (в смисъл на заселен район пред крепостната стена в северния край на Златния рог,к.м.), в очакване на императорска ауиденция и продължителни преговори, и освен други не съвсем обичайни обстоятелства, при което е протекло пътешествието й, всичко много ясно се потвърждава в указанията, дадени от Константин Багренородни на сина му…. Макар това указание да не е пряко, но всички подробнотси са приведени в самото време на написването му (т.е. в годината на кръщаването на Олга), навеждайки ни решително на мисълта, че съветът, даден от императорът на сина му, е не нещо друго, а пресен извод, направен от него, вследствие на предложение, току що направено му от руската княгиня. По такъв начин сватосването на Олга не й се отдало, но и то не би могло да й се отдаде поради това, че и молен на колене и със сълзи от майка си, Светослав “ни въ уши прiимаше” съветите й да стане християнин. Независимо от това идеята за Руско царство залегнала дълбоко в руската почва, и ние виждаме, че Владимир внукът на Олга, приема светото кръщаване, заедно с руската “царевня” гъркинята Анна, получавайки и царския скиптър и короната от византийския двор. Съкровената, заветната мисъл на Григорий за Руско царство и за създаване на свободна, православно-национална славянска църква в това царство се осъществила блестящо.

Много учени, обикновено “разнорѢчать” (непреводимо; различно обясняват, к.м.) в своите предположения за тези подбудителни причини, които са могли да вдигнат 65-годишната Олга на такова далечно, трудно и небезопасно  пътуване, като това й до “Царьградъ”. Други, от излишно недоверие към почти съвременните на кръщението й свидетелства, казват, че се съмняват даже в това, действително ли Олга се е покръстила в “Царьградъ”. Нашето разбиране е, че всички тези различни обяснения и съмнения възникват единствено от недостатъчното внимание, както към характера на самата Олга и нейният венценосещ приемник, така и към значението на тази висока личност при нея, чието име се е пропускало или преиначавало не само от преписвачите, но даже и от изследователите на нашите отечествени паметници от древността.

Без съмнение, напълно е вероятно това предположение, че Олга е искала да види от самия, така да се каже, източник, цялото величие на тази вяра, към която клоняла душата й. Не по-малко е вероятно също и това, че вече твърдо решила се да става християнка, тя не е имала никакви причини да отлага светото кръщаване и да не го приеме в Киев, където имала пълната възможност за това, ако действително вече не била толкова проникната от идеите на християнството, че от горещите чувства за благочестие се решила на нелекото за нея, на преклонна възраст, пътуване до “Царьградъ”, като тогавашно съсредоточие на християнството. Има две обяснения: или Олга е вдигната на такова пътешествие от истинското й благочестие, несъмнено засвидетелствано от нея в целият й следващ живот, и в такъв случай това благочестие е трябвало да я застави, без да отлага покръстването, да стане напълно християнка в Киев; или, че независимо от цялото й ревностно желание да приеме, колкото може по-скоро, св.кръщаване, тя не по-малко от това е желала да го приеме имено в  “Царьградъ”, по някакви особени, извънредно важни подбуди, не по-малко скъпи на сърцето й и близко свързани със самото й кръщаване. Какви са били тези причини? Никакви свидетелства за известни подобни подбуди никъде не е имало и не би могло да има до сега, поради отсъствието на такива подобни данни, и никакви изказани за това до сега предположения нямат зад себе си напълно правдоподобни исторически основания, както това вече беше заявено не веднъж в света на нашата историческа наука. Въпросът за тези й подбуди така и остава, даже и до сега, неразрешен, заедно с много други за тази същата епоха, но напълно правдоподобно разрешими само чрез внимателното отношение към личността на Григорий и всестранното й съпоставяне с други съвременни й обстоятелства. Както една зацапана, изтрита или променена цифра, в математическата задача, пречи за правилното й решение, така тук оставеното в нашите ръкописи, без необходимото внимание и даже при преиначаване на името на презвитер Григорий, пречи много за правилното проумяване на най-важното събитие в живота на великата просветителка на нашето отечество.     

(продължава)





Гласувай:
2



1. danailvdimitrov - доколкото за нас Олга е дъщеря на Владимир-Расате
14.02.2014 15:17
встъпването й в брак с византийския император е невъзможно поради това,че той се явява кръстник на семейството.

Съгласно каноните на Св.Православие никой от рода на кръстника не може да влиза в законен брак с децата(Владимир,Боян, Симеон и т.н) на кръщелника (в случая княз Борис) поради духовното родство на двамата.
цитирай
2. sandlih - @ > danailvdimitrov да оставим фактите да говорят, а не предположеноията
14.02.2014 21:37
За нас какво знаем е отделно! За Олга. Който е прочел двата последни текста и е обърнал внимание на някои факти, знае че: 1) тя посещава "Царьградъ" в 955 г., а не 946, и се среща едновременно с Константин и сина му, съимператора Роман, както е написано в приписките на Книгата на обрядите на Константин VII Багрянородни; 2) това става на нейната 65-та годишнина, както съобщава Княз Оболенски, което показва, че е родена в 890 г.; по това време Симеон е монах, а чак в 897 сяда на трона, т.е. може да му е братова дъщеря?!. За никакъв брак и то между 65 годишна вдовица, пък била тя ио Олга, и император Константин VII няма съобщения, освен в добавки към някои руски преписи на текстовете на Григорий презвитер мних, както е доказано и от архимандрит Леонид, и Княз Оболенски и от Асен Чилингиров, като пренебрегнем поетичните волности на Волтер или на незапознати с фактите автори, както е показано от Евгений Болгар. Игор управлява в Киев, от 912 до 945, когато е кончината му, но за това кога е роден и кога се е оженил за Олга няма данни. В 945 г. Олга става фактически управител на Киевска Рус и управлява до 963 г, когато синът й Светослав става пълнолетен, а тя почива в 969 г. Така възникват няколко въпроса, като кога Игор се е оженил за нея, по ПВЛ това станало, когато била на 12 г.?? , кога е роден Светослав та през 963 г. става пълнолетен, на колко години е била тя когато го е родила. Ако пълнолетието му е на 21 г. следователно е роден в 942 г., а тя би трябвало да бъде на 52 г??, ако е на 17 г. сметките показват съответно - 946 г. и 56 г., по Ипатиевския летопис Светослав е бил роден 942 г., т.е от 52 годишна жена??? От последното следва, че тя не би могла да отиде до "Царьградъ" в 946 г., една година след кончината на съпруга си или с 3 годишно дете на ръце, или да му търси за невеста дъщеря на византийския император (по Оболенски), както е записано в приписките в Книгата за обрядите за тази година, тъй като това не би могъл да го напише Константин VII Багрянородни като приписка на свой текст, а някой друг, но кой е той, не се знае !? Това, до тук, е прашинка от неяснотите по темата Олга!
цитирай
3. danailvdimitrov - нещо не се разбираме.
14.02.2014 23:43
Не коментирам на колко години е била Олга , а че не е възможен брак по "духовно родство" ако е била българска принцеса (братова дъщеря на цар Симеон) .Годините в случая нямат значение.Държавни бракове се сключват на различна фиктивна възраст.

А, че най-вероятно е такъв случая се вижда оттук :"Приведоша ему (на Игоря) жену из Плискова, именем Олгу, остроумицу и корен и основание вере християнской и наш вожд." (Летописец руских царей)
и от тук:
"Игоря же (Олег) жени в Болгариях, поят за него княжя именем Олгу. И бе мудра велми."(Родословец на руските князе)

цитирай
4. talasin - Не би трябвало така да възприемате ...
15.02.2014 06:19
Не би трябвало така да възприемате нещата. В някои от руските летописи думите за кръстника и невъзможността за брак с кръщелницата са на Олга и те са волно съчинение, за да се подчертае нейната мъдрост пред читателя, без значение за фактите. А що се отнася до династичния брак; Константин е роден 905 г. и към 955 е 50 годишен и семеен и никъде няма някакви съобщения за някакви колизии в семейното му положение. По време на посещението й, тя има среща и с императрицата, а в християнската вяра не се допуска многоженство и дори има много трудности за разтрогване на църковния брак, в този смисъл, тези твърдения са несъстоятелни. Съвсем не случайно Княз Оболенски, като извод от изследванията си, пише, че в известните по негово време руски летописи, фактите от Григориевите писания са преиначавани или са приписвани на някакъв Георгий, а всички ръкописи тръгват от един, неговият, и се преписват, чак до 19-и век, като за годините след кончината му се преиначават, под влияние на гръцките свещеници и особено след 1059 г., когато настъпва схизмата между православието и католицизма, и допълват. Навсякъде в руската историография се твърди, че ПВЛ е на Нестор, но на най-древният ръкопис след 1150 г. е изписано името на Силвестър и никъде няма име на Нестор. За това става дума относно фактите и твърденията в руската история.
цитирай
5. danailvdimitrov - а ма аз и никъде н казвам,че Св.Олга е искала да се жени за византийския император.
15.02.2014 08:05
Това както правилно отбелязвате е "твърдение" само на някои руски летописи.
Това което казвам аз е че понеже (за нас, за разлика от някои руски историци) тя е от български царски род, то няма как да се омъжи за визант.император. Първо поради "духовно родство" и второ защото вече е християнка и не може да сключи втори брак.

А,че част от руските истор. твърдят ,че е езическо селско момиче от Псков ,отишло в Цариград и прието за дълги разговори от императорското семейство в противовес на всякакъв протокол, то това си е техен проблем.

Не на нас тия. В императорския двор,чужденци и езичници не могат дори да се явят пред василевса,камо ли да си беседват като добри стари познати.

Може го обаче,християнка от царски род!
цитирай
6. talasin - Не считам, че са твърдения, а че са ...
16.02.2014 08:33
Не считам, че са твърдения, а че са свободни съчинения, включени в тези текстове, след като от 1039 г. църковните дела в Киевска Рус се поемат от гръцки митрополит и гръцки свещеници и започва преиначаване на текстовете, които е донесъл и написал в Киев Григорий, както и промяна на името му на Георгий и изстъргват имена от оригиналните листи, на Симеон Велики, и изписват други, например на Светослав, и още много други безобразия или от невежество. Пред императора се явяват и чужди пратеничества, за каквито има не малко съобщения, в т.ч. от нехристияни, като например като т.н. "турки" или от арабския халифат, а те не са християни, както е записано в същата книга.
цитирай
7. danailvdimitrov - не мисля ,че е от "невежество" по-скоро са си "безобразия"
19.02.2014 14:42
не знам какво мислите и за "завещанието" на княгиня Олга което показаха в Киев през 2012г. и което обяви,че е написано на "кръгла българска глаголица" от "черноризеца Григорий".

Лично на мен ми изглежда по-скоро фалшификат, но ако не е, ще излезе наяве, че Св.Олга си идва от Плиска заедно със своя духовен учител-митрополит Григорий Мизийски, вече покръстена и в много добри отношения със императорския двор в Константинопол.
цитирай
8. talasin - На последният Ви въпрос, вероятно, ...
20.02.2014 14:21
На последният Ви въпрос, вероятно, би могъл да отговори само някой останал жив от тези времена, я от Плиска, я от Преслав или най-малко от тези, които там са писали на "кръгла българска глаголица" и лично е познавал и нея и нейният духовен учител и това да бъде потвърдено от минимум две тогавашни "независими информационни агенции от страната, където стърчи статуята на Свободата", друго не се признава. А що се отнася до добрите ни отношения с императорския двор в Константинопол, най-образно може да се представят като на тези между котката и хванатата от нея мишка, преди последната да бъде изядена. Котката никога веднага не изяжда мишката, а винаги си "играе" с нея, до като я умаломощи и тогава попада в стомаха й. Ако Ви се отдаде възможност да прочетете всички фототипни издания на "летописите", а и приведените към съвременния руски език, там ще срещнете и текст в някои от тях, че тя е покръстена от Иоан Цхимиски, а и че руските князе са водили войни с гърците и по времето на Цар Симеон са преминавали без всякакъв проблем през територията на българското царство и даже, че от Несебър до Цариград са се предвижили, като качили ладиите си на колела и вятърът ги закарал до там като духал в платната им. Остава да се отговори на въпроса, това как е ставало през Странджа и какъв точно "вятър" е духал там и още много от този род?!! А и цитират договори между русите и гърците, за които само русите знаят и никой друг по света, включително и гръцките хронисти от тези и по-късни времена. Да плаче ли човек или да се смее?! А като прочетете какви академици, професори и т.н учени са обяснявали тези фантасмагории и какво пише Княз Оболенский и в другата му спомената книга, в последният текст, на превода от публикуваната книга, не ми се иска да знам какво ще си мислите за академиците и професорите, като се почне от Ломоносов, Карамзин, Татищев, Голубински, Истрин, Забелин, и т.н. та до сегашните им съвременници писали, обосновавания на тези "исторически факти".
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: talasin
Категория: История
Прочетен: 420143
Постинги: 161
Коментари: 154
Гласове: 268
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031